Friday, February 11, 2011

Kisah si taxi driver

Al kisahnya... kelmarin saya ke office naik komuter from Seremban ke Shah Alam. Transit di KL Sentral ambik tren to Pelabuhan Klang tapi turun di Batu Tiga. From there naik cab to office at Seksyen 26. Panjang betul perjalanan makcik ya. Apalagi sampai lambat lah ofis. Hari ni pool transport not available and makcik pulak tak nak drive.

So.. masa kat stesen Batu 3, saya naiklah salah satu teksi yang banyak beratur di luar stesen.. Macam biasa, the taxi driver mesti nak penuhkan teksi dgn penumpang. kalau boleh tak nak bawak seorang penumpang je. Dan seperti biasa jugaklah (dah beberapa kali jugak bila naik teksi kat sini) saya ber'jodoh' naik teksi dengan satu perempuan ala-ala bukan warganegara sini yang nak ke ofis Digi kat Shah Alam ni. Pagi tadi pun sama, dia dah masuk teksi dengan satu mamat senegara dia. Elok-elok dah duduk, datang the taxi driver suruh dua manusia ni keluar gi naik teksi belakang. Diaorang pun keluarlah dari teksi tinggallah saya seorang. Saya pun suka jugak, bukan sebab dapat berdua-duaan dgn taxi driver tu ya.. jangan salah faham pulak...

Saya suka sebab taxi tu boleh terus hantar saya ke pejabat without melencong hantar diaorang ke Digi dulu. Makcik kan dah lambat sangat ni. Dah pukul 10.00 a.m tau! 

Taxi driver terus drive sambil buka cerita. "Saya bukan tak nak hantar tapi saya dah serik dah dengan diaorang ni... foreigner ni kurang ajar sikit... ada ke mula-mula dulu.. dia marahnya kita (merujuk pada perempuan kerja kat Digi tu) ...bla bla... ada orang arab .... pakai kaki... tendang (buka) pintu... bla..bla..... . Saya cuma mencelah sikit-sikit je... mengiyakan saja cerita dia... takut pulak nanti saya pun dia tak nak hantar... si taxi driver terus sambung... kalau pak arab, selalunya kurang ajar.. meter tunjuk RM25.00 dia bayar RM10.00 je... dari Shah Alam ke KL tu! ... bla...bla... dah badan besar... bla..bla... merungut2 si taxi driver tu lagi...

Bila sampai ofis, saya pun terfikir jugak cerita dia... saya pernah terserempak dengan perempuan foreigner yang kerja kat Digi tu beberapa kali kat Stesen KTM Batu 3 sebelum ni... dan beberapa kali jugak naik teksi dengan dia duduk sebelah-sebelah... and of course teksi tu hantar dia dulu... tapi sekalipun dia tak pernah nak senyum dengan saya walaupun saya pandang dia ... saya senyum? entahlah saya rasa macam nak senyum tapi tak jadi sebab muka dia selamba macam tak heran nak senyum dengan saya... ada jugak betul kata si taxi driver tu... saya mulai setuju dengan si taxi driver tu.

Entah-entah si foreigner pekerja Digi tu pun kata saya ni ...  malaysian ni... pun sombong... 



  

No comments:

Post a Comment

**Thank you and have a nice day ahead**